Het lijdt geen twijfel mogelijk dat de crypto-industrie het afgelopen jaar met sprongen is gegroeid, ongeacht de aanhoudende berenmarkt die het algemene marktsentiment naar een dieptepunt heeft gestuurd. En dit natuurlijk na de grote klap welke na het hoogtepunt in 2017 volgde; in vele wallets zal de pijn nog steeds een beetje aanwezig zijn….
Een aanwijzing voor de nieuwe groei is de grote en groeiende trend van social media bedrijven die de industrie binnenkomen. En omdat sociale media bedrijven op de voorgrond opereren, met een hele grote achterban aan publiek, kan hun snelheid om crypto te integreren een signaal zijn welke een bredere trend gaat aangeven met betrekking tot massa-adoptie.
Russische sociale media reus VKontakte (VK) ontwikkelt z’n eigen crypto
Volgens een nieuw rapport van de Russische nieuwszender RNS, is VKontakte (VK), het meest populaire sociale mediaplatform in Rusland, bezig met het ontwikkelen van hun eigen cryptocurrency. Deze zal direct voor alle bijna 100 miljoen actieve maandelijkse gebruikers op de site worden geplaatst.
Volgens een anonieme bron die bekend is met de plannen van het bedrijf, is de uiteindelijke beslissing om de crypto al dan niet te lanceren nog niet gemaakt. Maar als ze toch doorgaan met hun plannen, houdt de huidige aanpassing in dit project in dat er voor elke individuele gebruiker een crypto-account op de site wordt aangemaakt. Volgens deze anonieme bron omvat de huidige aanpassing van het project in “het creëren van individuele accounts voor de accumulatie van cryptocurrency voor alle gebruikers van het sociale netwerk”, legt het rapport uit. De toevoeging van de nieuwe crypto voegt ook een hele reeks nieuwe functies toe aan het platform waarmee gebruikers eenvoudig geld kunnen verdienen met de inhoud. Dit is omdat gebruikers de crypto kunnen ontvangen voor het publiceren van interessante inhoud, en voor het ontvangen van likes, reacties en herposten. Het is belangrijk op te merken dat VK de geruchten over dit nieuwe cryptoproduct nog niet heeft bevestigd of ontkend.
Op dit gebied kun je overigens ook een nieuwe trend ontdekken. De gebruiker krijgt meer en meer de gelegenheid tot actief cryptogebruik in de vorm van het geven van beloningen en dus het actief waarderen van projecten. Meer ook hierover in ons artikel van een paar dagen geleden over de BAT-Token of het artikel over de BRAVE-Browser waarmee je gratis BAT-tokens kunt verdienen.
Groeiende trend van sociale media bedrijven die de crypto ingaan
VK is zeker niet het eerste sociale media bedrijf dat zich richt op crypto om de gebruikerservaringen te verbeteren. Hun beslissing om vermoedelijk een cryptocurrency uit te brengen komt kort na het nieuws over de in de VS gevestigde social media gigant Facebook, die werkt aan de ontwikkeling van zijn eigen cryptocurrency.
De crypto van Facebook wordt een coin die is gekoppeld aan WhatsApp, waardoor gebruikers vrijwel directe overdracht tussen gebruikers kunnen faciliteren, maar ook informatie over dit project is eigenlijk nog weinig voorhanden.
Andere grote bedrijven, waaronder Telegram en Signal, hebben zich ook verbonden aan de crypto-industrie, waarbij Telegram het afgelopen jaar de krantenkoppen haalde betreffende de veelbesproken Initial Coin Offering (ICO) van het berichten-platform. Welke uiteindelijk dan toch weer niet doorging omdat ze al genoeg geld in het laatje hadden gekregen…
Omdat het succes van sociale media volledig gebaseerd is op gebruikerservaringen, is het duidelijk dat de betreffende bedrijven denken dat het publiek klaar is om intensief interactie te hebben met cryptocurrencies. Dit kan er dus op wijzen dat wijdverspreide massa-adoptie om de hoek ligt te loeren.