Eerder dit jaar koos de internetgigant Google er voor om een ban voor cryptocurrency gerelateerde advertenties door te voeren. Deze beslissing veroorzaakte een schokgolf doorheen de cryptocurrencymarkt, maar daar zou nu zomaar een positief vervolg op kunnen komen. Google heeft namelijk besloten om haar cryptocurrency ban gedeeltelijk terug te draaien. Dit valt af te leiden uit een stevig aangepaste policy welke door het bedrijf eerder vandaag is voorgesteld. De zoekmachine zal dan ook advertenties die afkomstig zijn van bij de overheid geregistreerde exchanges van over de hele wereld gaan toestaan. Vooralsnog kunnen de advertenties evenwel uitsluitend worden getoond op de Amerikaanse en de Japanse markt.

Update van Google Ads policy

Google heeft door middel van een officieel bericht aangegeven dat het haar ‘Google Ads policy’ voor financiële producten en diensten op die manier heeft aangepast dat gereguleerde cryptocurrency exchanges de mogelijkheid krijgen om te adverteren in de Verenigde Staten en Japan. De aangepaste policy zal vanaf oktober van dit jaar in voege gaan. De bekendmaking komt er eigenlijk slechts enkele maanden nadat Google er voor koos om alle cryptocurrency gerelateerde advertenties uit haar zoekmachine en advertentienetwerk te weren. Dit gebeurde namelijk nog maar in juni van dit jaar. In navolging van Google maakte ook Bing van Microsoft in juli een soortgelijke ban bekend. Benieuwd of ook zij daar nu (gedeeltelijk) op terug komt.

“Jammer genoeg hebben we geen glazen bol. We kunnen dan ook niet op heden bepalen wat cryptocurrencies in de toekomst zullen gaan betekenen en hoe betrouwbaar bepaalde initiatieven en projecten precies zullen zijn. Echter moet het gezegd dat we de voorbije periode voldoende gevallen hebben gezien die consumenten schade kunnen toebrengen. Omwille van deze reden willen we deze hele materie dan ook met uiterste voorzichtigheid benaderen en verder bestuderen.”

Bovenstaande stelling komt van Scott Spencer, ‘director of sustainable ads’ bij Google. Ondanks het feit dat Google er dus voor kiest om onder voorwaarden cryptocurrency gerelateerde advertenties terug toe te staan is er nog een lange weg af te leggen. Het is bovendien ook nog maar zeer de vraag wanneer dergelijke advertenties terug zullen worden toegestaan in Europese landen. Daarover werd tot dusver echter nog niets bekend gemaakt.

Wat met de ban op mining applicaties in de Play Store?

De ban die door Google werd ingevoerd trof lang niet alleen cryptocurrency gerelateerde advertenties. In juni van dit jaar koos Google er namelijk ook voor om (het merendeel van) de coin mining applicaties uit haar Play Store te schrappen. Het bovenstaande nieuws bracht dan ook meteen de vraag met zich mee of Google er nu ook voor zal kiezen om deze beslissing (gedeeltelijk) terug te draaien. Tot dusver is daar echter nog helemaal niets over terug te vinden. Sinds de ban op coin mining applicaties zijn er wel verschillende berichten op het internet verschenen over app’s die toch door de mazen van het net zijn kunnen glippen. Hoe het verder zal aflopen met deze maatregel blijft dus vooralsnog koffiedik kijken. Dat Google er nu toch al vrij snel terug voor kiest om cryptocurrency gerelateerde advertenties gedeeltelijk toe te staan is echter reeds voldoende reden om enthousiast te zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *