De in de VS gevestigde multinational, schoenenfabrikant Nike heeft zich aangesloten bij een groeiende groep van grote merken die een deel van hun bedrijf in de toekomst op de blockchain willen doorzetten door middel van ‘intellectuele eigendom en handelsmerk registraties’.
Deze maand diende de schoenengigant een handelsmerk-aanvraag in voor ‘Cryptokicks’ bij het US Patent and Trademark Office (USPTO). Hieruit kun je concluderen dat Nike zich in de toekomst wil gaan bezighouden met cryptocurrency en blockchain in het bedrijf, aangezien de aanvraag werd ingediend onder een ‘1B-basis’. Deze houdt in dat ‘er een intentie is om in de toekomst crypto en/of blockchain te gaan gebruiken, maar op dit moment nog niet in gebruik is’.
Een juridisch expert in merken-registraties en oprichter van Gerben Law Firm, Josh Gerben, onthulde in een Tweet hoe de intentie van Nike betrekking heeft op financiële diensten die worden uitgedrukt als “facilitering van crypto-valuta transacties, namelijk virtuele valuta wissel-transactiediensten voor overdraagbare elektronische cash-equivalenten met een specifieke contant geld waarde.”
Nike wil z’n eigen community
Het lijkt erop dat het handelsmerk dient ter aanduiding van een utility-token voor een online community, waar Nike waarschijnlijk zijn producten en marketing zou gaan ‘tokeniseren’ aan leden van de community. Met andere woorden, Cryptokicks wordt een cryptocurrency ontwikkeld door het bedrijf, met bijbehorende mobiele apps of softwareplatform.
Overwegende dat Nike onlangs zijn omzet heeft verhoogd door zijn online aanwezigheid uit te breiden; “Nike heeft het tempo van het lanceren van nieuwe producten versneld en de samenwerking met online retailers uitgebreid. Dit heeft bijgedragen aan een stijging van meer dan 30 procent van de online verkoop in zijn thuismarkt,” aldus Reuters. Het is logisch dat de schoenenreus gebruik gaat maken van nieuwe technologieën om dit effect te versterken – zelfs als dit betekent dat het ’stimulerende-model’ voor de cryptocurrency-economie moet worden toegepast. Misschien kan het platform welke Nike wil gaan lanceren, weer bijdragen tot massa-adoptie van cryptocurrency.
Onlangs was er ook nog een nieuwsfeit te lezen over het blockchain-netwerk van de Samsung fabriek, die een ‘Samsungcoin’ zou willen hebben. Dit was te concluderen uit de patentaanvraag in het VK voor een cryptocurrency trading wallet welke in december 2018 is gedaan.
Nike, Samsung, Amazon, Microsoft, Mastercard, Alibaba, etc: de betrokkenheid van dit soort grote bedrijven bij blockchain- en cryptocurrency blijven een positief feit in deze snel ontwikkelende tech-sector. En dat, terwijl er over het algemeen nog steeds een zeer negatieve opstelling is van de politiek wereldwijd.