Beleggen in de cryptomarkt kan je op meerdere manieren doen. Een van de interessantste manieren om je mogelijke winst te maximaliseren is slim omgaan met een crypto-presale.

Bij een crypto-presale kan je cryptomunten aankopen van een nieuw cryptoproject tegen een gereduceerde prijs, voorafgaand aan de lancering op de openbare beurs. Ontwikkelaars van cryptoprojecten gebruiken presales om geld in te zamelen voor de ontwikkeling van hun project en om wat interesse en hype op te wekken voor de officiële lancering.

Joren Verdoes, crypto-expert van Techopedia, vertelt dat er bijna dagelijks veelbelovende crypto presale projecten worden gelanceerd. Deze fase in de levensloop van een crypto is vaak essentieel voor het verdere succes van het project.

Maar wat gebeurt er nu in feite voor, tijdens en na een crypto-presale? Hoe gaat dit hele proces in zijn werk? In dit artikel vertellen we je er alles over.

Voor de presale

Nog voordat de presale van start gaat, moet het team van ontwikkelaars een kwalitatief en interessant project hebben gemaakt, met een (hopelijk) innovatieve cryptomunt gebaseerd op een betrouwbare en technologisch sterke blockchain.

Om alle details van het project duidelijk en transparant aan eventuele beleggers te tonen, moeten ze een whitepaper opstellen. Hierin zullen het project, de technologie, de leden van het team, de roadmap (levensverloop) van het project, de tokenomics (de verdeling en het gebruik van de tokens) en het doel van de presale in detail worden beschreven.

Het is tegenwoordig ook belangrijk om een solide marketingstrategie op te stellen. Je kan dan wel het beste cryptoproject ooit hebben ontwikkeld, maar als niemand ervan afweet, zal je ook niet veel succes hebben. Potentiële beleggers moeten eerst en vooral over het project horen, en dan moeten ze de relevante informatie kunnen inkijken, en tot slot moeten ze enthousiast worden over het project. Aankondigingen via social media, de officiële website, cryptoblogs (bijvoorbeeld op een cryptocasino), webinars en grote cryptoconferenties kunnen interesse opwekken bij duizenden of zelfs miljoenen mensen.

In sommige gevallen zal er ook een “whitelist” worden opgesteld, een lijst met goedgekeurde investeerders. Dit kan bijvoorbeeld dienen om bots te weren of te vermijden dat kwaadwillende partijen de presale verstoren.

Naast de technische en menselijke voorbereiding zal er ook rekening moeten worden gehouden met eventuele wetgeving. Mogelijke beleggers kunnen zich registreren voor de presale en moeten misschien een “Know-Your-Customer” (KYC) en antiwitwas (AML)-proces doorlopen om hun identiteit te verifiëren. Zo kunnen illegale activiteiten worden vermeden.

Tijdens de presale

Wanneer de presale (ook wel bekend als ICO, Initial Coin Offering) van start gaat, kunnen beleggers simpelweg tokens aankopen met behulp van fiatgeld of met andere cryptomunten zoals Bitcoin, Ethereum of Solana.

In vrijwel alle gevallen zal een presale een “soft cap” hebben, een minimale doelstelling wat betreft het bedrag dat ze willen ophalen. Zodra dit bedrag bereikt wordt, kan de presale een succes worden genoemd. Als deze cap niet werd gehaald, kan de presale zelfs worden geannuleerd!

Daarnaast is er ook een “hard cap”, een maximale doelstelling. Als dat bedrag wordt overschreden, kan het projectteam eventueel beslissen om minder tokens uit te geven of de overtollige fondsen terug te geven aan de beleggers. Het doel daarvan is om de waarde van de munt niet te sterk te verlagen.

Na de presale

Na afloop van de presale zullen de tokens worden verdeeld onder alle deelnemende beleggers. De distributie kan ook gebeuren meteen na de aankoop tijdens de presale, maar vaak gebeurt dit aan het einde omdat het dan duidelijk is hoeveel geld er precies werd ingezameld. Soms kunnen tokens ook in fasen worden vrijgegeven om een te grote instroom van tokens op de markt te vermijden.

Met de ingezamelde fondsen kan het projectteam dan verdergaan met de ontwikkeling en implementatie van het cryptoproject, bijvoorbeeld door meer ontwikkelaars in te huren, de blockchain te verbeteren, partnerschappen aan te gaan of de marketing naar een hoger niveau te tillen. 

Het opbouwen van een trouwe gemeenschap is nu belangrijker dan ooit, want met de steun van de fans verloopt marketing in feite zeer vlot. Een succesvolle presale helpt de reputatie en geloofwaardigheid van het project uiteraard ook, want hiermee kunnen ze uitpakken en aantonen dat er reeds veel interesse is in hun crypto.

Na de presale zal meestal de officiële openbare verkoop volgen, waarbij het bredere publiek de kans krijgt om tokens te kopen. Het token zal in de meeste gevallen worden gelanceerd op meerdere cryptocurrency-exchanges. De prijs van het token ligt hier doorgaans hoger dan tijdens de presale, wat vroege beleggers meteen winst oplevert.

Conclusie

Een crypto presale is een cruciale fase in de levenscyclus van een cryptomunt, waarin de eerste financiering wordt opgehaald en een basis wordt gelegd voor toekomstige ontwikkeling.

Na de presale zal het verdere verloop van de cryptomunt afhangen van de prijsvolatiliteit, het marktgedrag, eventuele verbeteringen en toepassingen van het cryptoproject, de reactie van het bredere publiek, en tal van andere factoren.

De prijs kan sterk stijgen als de cryptomunt viraal gaat, of kelderen en een langzame dood sterven. Het team zal moeten blijven werken aan updates, nieuwe features en verbeteringen om het project succesvol te maken op lange termijn.